ГоловнаФілософіяПершоджерела з філософії →
К. Е. Ціолковський. Космічна філософія. - Збірник. - М.: - 496 с., 2004 - перейти до змісту підручника

ЧУТЛИВІСТЬ ВСЕСВІТУ. ВІДЧУТТЯ, ЖИТТЯ І СМЕРТЬ

Уявімо собі ряд тварин: від самих величезних до самих малих, або ряд живих істот до одноклітинних і навіть невидимих в самі найсильніші ультрамікроскопа. Є такі. Їх не затримують самі найтонші фільтри. Але про безперечне бутті їх свідчать деякі інфекційні хвороби. Розміри таких істот визначаються стотисячним частками міліметра. І все ж кожне з них містить тисячі і навіть мільйони атомів.

Це - безперервний ланцюг. Заперечувати відчуття ланок цього ланцюга не можна, так само як заперечувати їх життя. Різниця - кількісна.

Звідси висновок: всяка жива органічна істота, як би мало воно не було, здатне відчувати.

Але одноклітинне можна ділити, і кожна частина живе і виростає в ціле. Значить, і частина його жива. Якщо будемо від цієї частини віднімати послідовно по атому, то не може ж відразу піти з неї життя. Вона буде змінюватися, спрощуватися, втрачати властивості, але сутність її, початок не може зникнути.

Звідси другий висновок: атом, наскільки він неподільний, є найпростіше жива істота.

З попереднього випливає третій висновок: усяка тварина, напівтваринне або рослина є союз безлічі найпростіших істот. Наприклад, людина є союз приблизно 100 більйонів (1014) різних клітин. Але і кожна з них є союз ще більшого числа атомів. Чим різноманітніше клітини і досконаліше механізм тварини, тим воно могущественнее. Звичайно, з дуже малих мас і одноманітних клітин природа не може створити досконалості. Тому, загалом, вищі тварини мають і велику масу, і різноманітність клітин. Тварина є з'єднання дуже складного механізму з ще більш складним хімізмом. Мета союзу - могутність.

Тварина не єдине. Едино лише управління ім. Всі його частини мають своє відчуття і обмежену волю.

Є тому і дослідне підтвердження. Клітини, відокремлені від тварини і поміщені в сприятливе середовище, продовжують жити і розмножуватися.

Четвертий висновок: смерть є не знищення, а розпадання союзу істот на окремі істоти. Але вони можуть підтримувати своє життя тільки в союзі, а поза його гинуть. Але і це не смерть, а розпадання на молекули і атоми. Подальше розпадання скрутно і вчиняється в більйони років, і теж не є знищення. При смерті істоти, або розпаданні союзу, можуть вийти різні картини. Наприклад, якщо навкруги повітря, вологість і безліч інших істот, починаючи з самих малих (відкрите гниття на повітрі при температурі вище нуля), то всі вони використовують померле істота і громадяни - атоми померлого - знову вступають у більш складне життя оточуючих істот: одноклітинних, багатоклітинних, свідомих і несвідомих.

Якщо ж тіло спалюється (наприклад, в крематорії) або позбавлена доступу повітря, вологи і живих істот (наприклад, при похоронах в глибині землі і при низькій температурі, консервна коробка, холодиль-ник і пр.), то перетворення обмежується розпаданням на атоми і молекули. Це більш примітивне життя. При спалюванні, однак, вона продовжується недовго, так як гази, рідини і зола все ж потроху засвоюються - спочатку рослинами і подібними нижчими істотами, а потім і вищими. Одним словом, у всіх випадках смерті, рано чи пізно, члени розпався союзу знову вступають в нові союзи і тому продовжують життя, сообразную навколишнього її висоті.

П'ятий висновок: народження є тільки виникнення більш складного союзу.

Істоти простіші, клітини, молекули й атоми входять до цього союзу, щоб зробитися сильніше і свідоміше (мається на увазі багатовікової филогенетический процес розвитку матерії, але і швидкий шлях розмноження відрізняється тільки за кількістю потрібного часу).

Вищий розум має силу розпоряджатися життям, нижчі ж істоти безсилі в цьому. Розум прагне так направити русло життя, щоб вона давала для всіх громадян всесвіту одне благо. Для цього в усіх місцях життя повинні виникати і розмножуватися тільки вищі, свідомі, щасливі й могутні істоти - і корисні їм нижчі організми начебто рослин, які стражданню не схильні.

Тоді неорганічна природа, тобто первісні громадяни-атоми, буде мати тільки три долі. 1)

Залишається в первісному стані (умовне небуття, нірвана, блаженне спокій). 2)

Виникає в образі рослин (стан, близький до небуття). 3)

Народжується вищими істотами і підтримує вічно цей порядок (три долі). Жителі Землі коли-небудь дійдуть до розуміння цих речей, і тоді на Землі не буде нічого, крім мудрих істот і рослин: страждання ока-жутся неможливими. Мешканці мільйонів мільярдів інших планет і жител життя дійшли до розуміння справжнього егоїзму, і тому там нічого немає, крім досконалості. Немає тих страждань, які ми бачимо на нашій планеті і які неминучі при бутті майже божевільних істот.

Трохи повинно бути таких незрілих планет, як Земля. Цьому перешкоджає той же розум, панівний у всесвіті.

4 серпня 1934

Інформація, релевантна "ЧУТЛИВІСТЬ ВСЕСВІТУ. ВІДЧУТТЯ, ЖИТТЯ І СМЕРТЬ"
  1. § 2. Використання знань про закономірності відчуттів у слідчій практиці
    чутливість людини залежить від ряду факторів (від тривалості перебування в даній обстановці, від впливу ряду подразників, від досвіду людини і його фізіологічного стану). У ряді випадків несумлінність показань виявляється в результаті їх невідповідності порогам чутливості. Так, наприклад, якщо дає свідчення стверджує, що він не помітив різниці у вазі між
  2. Антична мудрість
    відчуття є критерієм істини, Епікур розвиває демо-крітовскую матеріалістичну концепцію природи . Все існуюче складається з атомів (дрібні неподільні частки) і порожнечі, при цьому душа також є матеріальною. У людини немає ніяких причин побоюватися богів, йому абсолютно не потрібно боятися смерті. Душа і тіло вмирають разом, і смерть «для нас є ніщо», оскільки вона означає
  3. ЄДНІСТЬ матерії і духу - ОСНОВНИЙ ЗАКОН-ФОРМУЛА-КОД ВСЕСВІТУ
    смертю. А. Клизовский У розділ включені з невеликими змінами і доповненнями статті, раніше опубліковані в журналі «Філософські дослідження» за 2002 рік в номерах 2 і 3 ^: «Конвергентна філософія інформаційного детермінізму і тези про марксизм» і «Нова філософія про основний закон Світобудови» . Вони складають шосту і сьому глави, в яких дається онтологічне обгрунтування
  4. ВИЩА ІСТИНА
    всесвіту і її законів. Він вже розрізняє добро і зло, тобто те, що йому корисно і шкідливо. Кожна дана маса матерії блукає по всій всесвіту, приймаючи послідовно всі форми органічного та неорганічного буття. То вона камінь, то вода, то рослина, то тварина, то вища істота (наприклад, людина). Життя ця завжди була і буде. Запитаємо тепер свідомий шматочок матерії, то
  5. а) Кінцівка в чуттєвому існування
    відчуттях, потребах, практичних і теоретичних відносинах - всі вони за своїм змістом обмежені і залежні, все вони кінцеві. До сфери цієї кінцівки відноситься і зняття кінцевого; кожен інстинкт (Trieb), будучи суб'єктивним, відноситься до іншого, він кінцевий, але знімає це відношення, цю кінцівку, задовольняючи свої потреби. Повернення в свою афірмативний і є
  6. ПОРЯДОК КОСМІЧНОЇ ФІЛОСОФІЇ ТА ЇЇ ВИВОДИ13
    всесвіту велично. 2. Наука про земне речовині є наука космічна. 3. Освіта сонячних систем і їх руйнування періодично. 4. Вічна юність всесвіту. Механічне досконалість космосу. 5. Певною всесвіту існують мільйони мільярдів планет. 6. Планети населені тваринами. 7. Безсумнівно нескінченну різноманітність тварин. 8. Тварини ці
  7. 19. Право наймача на КОРИСТУВАННЯ ЖИТЛОВО пріміщенням и Вселення других ОСІБ.
    Вселення других ОСІБ у займаною ним жилі приміщення Наймач вправі в установленому порядку за письмовий Згідно всех членів Сім'ї, Які прожівають разом з ним, вселитися в займаною ним жилі приміщення свою дружину, дітей, батьків, а такоже других ОСІБ. На вселення до батьків їх неповнолітніх дітей зазначеної Згоди НЕ нужно. Особини, что вселилися в жиле приміщення як члени Сім'ї наймача,
  8. БЛУКАННЯ МАТЕРІЇ ЗА ЖИТТЯ ОДНОГО ІСТОТИ
    всесвіту (переважно, довгий час, на своїй планеті). «Я» (умовно «дух») пов'язане з навколишнім оточенням, тобто його відчуття залежить від неї, як звуки, що видаються платівкою, від форми коливання її частин. Кожне «Я» організму з високорозвиненою пам'яттю перебуває під впливом ілюзії: йому здається, що воно живе і відчуває в тваринному від його народження до смерті. Це було б вірно, якщо
  9. ГРОМАДЯНИ ВСЕСВІТУ
    всесвіту. Хто безсмертний громадянин космосу? Це його атом. Атом - не той, який відомий в науці, а дійсний - неподільна частка, матерія. Чи є така? Навряд чи. Звернемося до наукових фактів. Усі так звані атоми (92 штуки) складаються з водню. Сам водень складний. Але є ще ефір. Він складається з надзвичайно малих часток. Можливо, що з них складається вся матерія, тобто всякі інші
  10. ДОВГОЛІТТЯ
    відчуття знаходиться в межах від нуля до нескінченності - залежно від його обстановки. Але тільки умовно водень можна вважати атомом. 92 або більше елементів вже разрушімим, тобто смертні, тому що можуть утворити водень. Звідси видно, що смерть є тільки перетворення, або перетворення, в найпростіше істота. Виходить при цьому водень, молекула, клітина або ще більш складна
  11. Контролер-оцінювач.
    Чутливий учасник команди, добре знає потреби і проблеми інших членів команди, відчуває всі «підводні течії», сприяє єдності і гармонії в
  12. НЕОБХІДНІСТЬ КОСМІЧНОЇ ТОЧКИ ЗОРУ
    всесвіту перемішується. Людина або інша істота є матерія. Вона блукає по всій всесвіту. Доля істоти залежить від долі всесвіту. Тому всяке розумне істота повинна перейнятися історією всесвіту. Необхідна така вища точка зору. Вузька точка зору може повести до омани. Так, до цього часу не вірили космічному спілкуванню матерії та істот. Вважали Землю
  13. Матерія
    відчуттях його, яка копіюється, фотографується, відображається нашими відчуттями, існуючи незалежно від них "(Л., 18, 131). Матерія - це нескінченна безліч всіх існуючих у світі об'єктів і систем, субстрат будь-яких властивостей, зв'язків, відносин і форм руху. Марксистсько-ленінське розуміння матерії виходить із принципу первинності матерії по відношенню до людської свідомості та принципу
  14. ВІЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ ВСЕЛЕННОЙ14
    всесвіту. Всесвіт ніколи не вмирає, не згасає, жевріє, вічно горять її вогні, вічно живуть її істоти, панує над усім вищий розум. Якщо одні сонця згасають, то інші виникають. Загальний вогонь всесвіту ніколи не згасає. Для затвердження цього наведемо розмову двох людей (діалог). - Скажіть, будь ласка, чи завжди космос сяяв своїми сонцями або, може бути, він був
  15. 14.Определіте тип судження за характером предиката :
    Всесвіт утворився приблизно 15 мільярдів років тому. А + В = С; Бачення проблеми - половина шляху до істини; Київ розташований на південь від Москви; Одіссей був царем Ітаки; Сади Семіраміди коли-то існували. Діти грають у хованки. У деяких студентів відмінна пам'ять. Площа Антарктиди майже вдвічі більше території Росії. Інопланетяни не існують. Індивідуалізм А.Швейцера відзначали багато
  16. ВІД РЕДАКЦІЇ
    всесвіту, в глибини космосу і в безмежність майбутнього. «Мета моєї статті, між іншим, - розбити помилкова думка про мої роботи, як про містичні», - писав К. Е. Ціолковський. - «Щоб зрозуміти мене, ви повинні зовсім відмовитися від усього неясного , начебто окультизму, спіритизму, темних філософій, від усіх авторитетів, крім авторитету точної науки, тобто математики, геометрії, механіки,
  17. § 1. Відчуття
    чутливість людини до сенсорних впливів середовища. Вся складна психічна діяльність людини базується на відчуттях. Відчуття - чуттєва, сенсорна першооснова психіки, акт переходу зовнішнього сенсорного впливу у факт свідомості. Відчуття є елементарним, але базовим психічним процесом. Відчуття - не пасивне відбиток фізичних властивостей дійсності, а активний
  18. НЕСКІНЧЕННІСТЬ
    виселення з її атрибутами нам здається вражаючою величини. Величезні розміри небесних тіл, їх відстані, діаметри молочних шляхів, їх відстані, величина Ефірного Острови, тобто всієї відомої всесвіту. Ще більшими числами виражається її обсяг. Подальша таблиця показує ці величини. Пояснимо значення всіх її стовпців по порядку. 1. Назва небесних тіл, їх груп і відстаней.
  19. 5. Майбутній російський Катулл