В.І. Штанько. Філософія та методологія науки. Навчальний посібник для аспірантів і магістрантів природничонаукових і технічних вузів. Харків: ХНУРЕ. с.292., 2002 - перейти до змісту підручника

Глобальний еволюціонізм і синергетика: у пошуках нового світорозуміння

ановленіе еволюційних ідей має досить тривалу історію. Вже

ХХ в. вони знайшли застосування в геології, біології та інших галузях знань, але сприймалися радше як виключення по відношенню до світу в цілому. Аж до кінця ХХ в. принцип еволюції не був домінуючим в природознавстві. Багато в чому це було пов'язано з тим, що лідируючої науковою дисципліною була фізика, яка протягом більшої частини історії в явному вигляді не включала в число своїх фундаментальних постулатів принцип розвитку.

Наука другої половини ХХ в. ліквідувала протилежність біології і фізики в розумінні еволюції. З'ясувалося, що процеси ускладнення організації притаманні не тільки біологічним системам, але й системам неорганічної природи (концепція еволюції Всесвіту Фрідмана і Хаббла, нерівноважна термодинаміка Пригожина, ідея самоорганізації в кібернетиці Вінера і Ешбі). Еволюція зачіпає не тільки макроскопічні тіла, а й світ елементарних частинок, основні типи фізичних взаємодій. Таким чином, ідея розвитку, еволюції набуває глобальне космічне значення, межі застосовності її розширилися від об'єктів мікросвіту до метагалактики. Це призвело до формування концепції глобального еволюціонізму, як системи уявлень про загальне процесі розвитку природи у всіх його різноманітних естественноісторіческіх формах: соціальної та біологічної еволюції, еволюції Землі, сонячної системи, Всесвіту. Вона забезпечує екстраполяцію еволюційних ідей, що одержали обгрунтування в біології, астрономії та геології, на всі сфери діяльності і дослідження неживої, живий і соціальної реальності як єдиного універсального еволюційного процесу. Стверджується думка, що Всесвіт - це не механізм, одного разу заведений Зовнішнім Спостерігачем (Розумом), доля якого визначена раз і назавжди, а безперервно розвивається і самоорганізується сістема208; людина не просто активний внутрішній спостерігач, а чинний елемент системи.

В обгрунтування глобального еволюціонізму свою лепту внести багато природничі дисципліни. Але що визначають значення в його затвердження зіграли три найважливіших концептуальних напрямки в науці ХХ ст.: Теорія нестаціонарного Всесвіту, синергетика, теорія біологічної еволюції і розвинена на її основі концепція біосфери і ноосфери.

Якщо раніше вважали, що Всесвіт як ціле не може розвиватися, є стаціонарною, то в ХХ в. виникла теорія Всесвіту,.

Припускають, що елементарні частинки, складові наш Всесвіт, виникли з фізичного вакууму на самому початку її еволюції. Згідно з теоріями «великого об'єднання» на первинних стадіях еволюції Всесвіту фізична реальність зазнала особливі фазові переходи, пов'язані зі спонтанним порушенням симетрії вакууму, в результаті чого єдине фізична взаємодія «розщепилося» на його сучасні модифікації - електромагнітне, сильне, слабке.

Суттєво важливим для становлення концепції глобального еволюціонізму стало дослідження механізмів мимовільного виникнення упорядкованих структур у відкритих нелінійних системах, що призвело до формування нового наукового напрямку - сінергетікі209.

Проблемне поле синергетики центрується навколо понять «нестійкість», «нестабільність», «неравновесность», «хаосомность», «випадковість» і т.п. Однією з важливих ідей, яку синергетика вносить в сучасну науку і картину світу, є ідея незворотності та нелінейності211. Вона відкриває незвичайні сторони світу: його нестабільність і режими з загостренням (режими гіперболічного росту, коли характерні величини багаторазово, аж до нескінченності зростають за кінцевий проміжок часу), нелінійність і відкритість (різні варіанти майбутнього), зростаючу складність формоутворень і способів їх об'єднання в еволюціонують цілісності (закони коеволюції). Вона дає можливість ширше поглянути на процеси розвитку і глобальної еволюції і сформувати основні принципи сучасної концепції самоорганізації.

| На основі цих досліджень формується нині новий образ світу - Ф відкритого та сложноорганізованного; світу, який є не що став, а таким стає, не просто існуючим, а безперервно виникають світом. Поняття «буття» і «становлення» об'єднуються в одні понятійні рамки, ідея еволюції органічно входить не тільки в науки про живе, а й у фізику, і в космологію. Сучасна наука остаточно розбиває міф про жорстко детермінованої і передчасної Всесвіту. Світ розглядається як процес, як послідовність деструктивних і креативних процесів, в якому важливу роль грають як детерминистические, так і стохастичні процеси. Він сповнений несподіваних поворотів, пов'язаних з вибором шляхів подальшого розвитку.

Введення нестабільності, нестійкості, відкриття нерівноважних структур - важлива особливість постнекласичної науки. Без нестійкості немає розвитку. Зараз увага школи Пригожина та багатьох інших груп дослідників спрямоване якраз на вивчення нестабільного, мінливого, що розвивається. Тим самим при дослідженні світу, що розвивається треба «схопити» два його взаємопов'язаних аспекти як цілого: стабільність і нестабільність, порядок і хаос, визначеність і невизначеність. А це означає, що визнання нестійкості та нестабільності в якості фундаментальних ха-рактеристик світобудови вимагає відповідних методів і прийомів дослідження, які не можуть не бути по своїй сутності діалектичними.

Ключові ідеї з розглянутого питання чітко сформульовані І. Пригожиним: нестабільність світу не означає, що він не піддається науковому вивченню; нестійкість далеко не завжди є зло, яке підлягає усуненню, або ж якась прикра неприємність.

Нестійкість може виступати умовою стабільного й динамічного саморозвитку, яке відбувається за рахунок знищення, вилучення нежиттєздатних форм; стійкість і нестійкість, оформлення структур і їх руйнування змінюють один одного. Це два протилежних за змістом і доповнюють один одного режиму розвитку процесу; порядок і безладдя виникають і існують одночасно: один включає в себе інший - це два аспекти одного цілого і вони дають нам різне бачення світу.

Синергетика радикально змінила розуміння відносин між гармонією і хаосом, впорядкованістю і безладдям, інформацією та ентропією. Виявилося, що хаос є не абсолютною антитезою гармонії і плодом всеперемагаючих руйнівних сил, результатом нездоланного наростання ентропії, як це уявлялося раніше, а перехідним станом від одного рівня упорядкованості до іншого, більш високого типу гармонії. Все це сприяє уточненню і конкретизації таких філософських категорій як структура і система, порядок і безладдя, стійкість і нестійкість, простота і складність, які використовуються при характеристиці процесів розвитку.

Формуються передумови для розробки сучасної філософської парадигми бачення процесів розвитку, яка б включала в себе такі їх сторони, які не пояснює класична концепція діалектики. Найбільш важливими серед них є нелінійність і багатоваріантність (альтернативність), стохастичність і непередбачуваність процесу розвитку, конструктивна роль хаосу і випадковості в виникненні нового.

Сучасна наука свідчить про те, що еволюційна зміна складних відкритих систем неправомірно розглядати як безперервну еволюцію в одному напрямку. Вона знімає як безнадійно застарілою дихотомію прогресистів та реставраторів у розумінні процесів розвитку, оскільки обидві ці позиції грунтуються на некоректних в науковому відношенні лапласовское уявленнях про простої лінійної залежності причини і наслідки, минулого і майбутнього.

В рамках сучасної наукової картини світу стверджується уявлення про те, що в розвитку складноорганізованих систем виділяються два різні етапи їх еволюції. Один з них характеризується стійкістю, лінійністю, передбачуваністю, інший - нестійкістю і нелінійністю. Цей останній етап, як правило, описується нелінійними рівняннями (рівняннями, які містять шукані величини в ступенях більше одиниці або коефіцієнти, які залежать від властивостей середовища і які можуть мати кілька якісно різних рішень). Звідси випливає фізичний зміст нелінійності - множині рішень нелінійного рівняння відповідає безліч шляхів еволюції системи, описуваної цими рівняннями. Це дає підставу сформулювати одну з центральних для сучасної концепції самоорганізації ідею - ідею про наявність поля шляхів розвитку для відкритих нелінійних систем, про потенційно існуючому спектрі структур, які можуть з'явитися в процесі зміни таких систем. Іншими словами, відкрита нелінійна середовище являє собою деяке єдине начало, яке на ролі носія різних форм майбутньої організації. Причому на даній нелінійної середовищі можливий аж ніяк не будь-який шлях еволюції, а лише певний їх спектр. Те, які структури можуть виникнути в стані нестійкості в даній системі, визначається виключно внутрішніми властивостями цієї системи, а не параметрами зовнішнього впливу. На сильно нелінійної середовищі з'являється більш розгалужене поле шляхів у майбутнє.

| У світоглядному плані ідея нелінійності може бути експл-ф царювати допомогою усвідомлення відсутність жорсткої зумовленості розвитку й утвердження ідеї багатоваріантності шляхів еволюції. Ця ідея органічно пов'язана з проблемою вибору того чи іншого шляху розвитку із спектру можливих альтернатив. При цьому нелінійна система не жорстко слід «запропонованим» їй шляхах, а як би здійснює «блукання по полю можливого», актуалізує, виводить на поверхню лише один з можливих шляхів, причому кожного разу випадково. Тобто в реальній картині буття присутній випадковість, нестійкість. Сучасна наука, таким чином, знову відкриває випадковість як суттєвий елемент світу, об'єктивуються еволюційні можливості, що відкриваються в точці розгалуження його динаміки.

Синергетика створює передумови для розкриття конструктивної ролі випадковості в процесах самоорганізації, досліджує умови, в яких випадковості можуть привести до виникнення з хаосу порядку, нової просторово-часової структури210. Однак для того, щоб випадковість могла прорватися на макрорівень, необхідно особливий стан нелінійної системи (середовища). Цей стан називають нестійкістю. Тільки системи в станах нестійкості, здатні спонтанно організовувати себе і розвиватися. Чільну роль у навколишньому світі відіграють не порядок, стабільність і рівновагу, а нестійкість і неравновесность, тобто всі системи невпинно флуктуіруют. Стійкість і равновесность - це, так би мовити, тупики еволюції.

У стані нестійкості або поблизу біфуркацій (критичних станів) саме незначне випадкове вплив може призвести до нового принципово іншого стану, зумовити те, яка з спектру можливих щодо стійких структур виникає в даний момент. Система як би коливається перед вибором одного з кількох шляхів еволюції. Невелика флуктуація може послужити в цій точці початком еволюції в зовсім новому напрямку, яке різко змінить все її поведінку («ефект метелика» в метеорологічних ситуаціях; гниле м'ясо в борщі в умовах соціальної напруженості може викликати революцію; в умовах коли «ідеї витають у повітрі» відкриття обов'язково роблять один або кілька дослідників одночасно і т.

п.).

Нелінійність процесів робить принципово ненадійними і недостатніми вельми поширені досі прогнози-екстраполяції від на-лічного211. Розвиток відбувається через випадковість вибору шляху в момент біфуркації, а сама випадковість (така вона вже по природі) зазвичай не повторюється знову. Синергетика обгрунтовує гіпотезу про те, що розвиток відбувається через нестійкість, через біфуркації, через випадковість і об'єктивує стохастичне поведінку певного типу систем - відкритих, сложноорганізованних, саморазвивающихся. Їх поведінка непередбачувана зовсім не тому, що людина не має коштів простежити і прорахувати їх траєкторії, а тому, що світ так влаштований.

Ми повинні усвідомити, що складноорганізованим системам не можна нав'язати шляхи їх розвитку. Необхідно лише зрозуміти, як сприяти їх власним тенденціям розвитку, як виводити системи на ці шляхи. Головна проблема полягає в тому, як управляти, що не керуючи, як малим резонансним впливом підштовхнути систему на один з власних і сприятливих для суб'єкта шляхів розвитку, як забезпечити самокероване і самопідтримується розвиток.

Історичність системного комплексного об'єкта і багатоваріантність його поведінки передбачає широке застосування особливих способів опису і пророкування його станів - побудови «сценаріїв» можливих ліній еволюції системи в точках біфуркації. Але, обгрунтовуючи принципову непередбачуваність майбутнього, відсутність жорстких законів, предначертивающіх це майбутнє (майбутнє не фіксоване жорстко) сучасна наука все ж не заперечує, що сьогодення і майбутнє залежать (не визначаються, а залежать) від минулого.

| Таким чином, концепція глобального еволюціонізму, формиру-- ющаяся в сучасній науці і філософії: -

характеризує взаємозв'язок самоорганізуються різного ступеня складності і пояснює генезис нових структур в них; -

розглядає в діалектичному взаємозв'язку соціальну, живу і неживу матерію; -

створює основу для розгляду людини як об'єкта космічної еволюції, закономірного і природного етапу в розвитку нашого всесвіту, відповідального за стан світу, в який він «занурений»; -

є основою синтезу знань в сучасній постнеклассічес-кой науці; -

служить найважливішим принципом дослідження нових типів об'єктів - саморазвивающихся, цілісних систем, що стають все більш «человекоразмернимі».

Таким чином, ідеї розвитку, еволюції проникають у свідомість натуралістів і стають методологічною основою самих різних галузей знання: межі застосування цієї ідеї розширилися від об'єктів мікросвіту до Метагалактики. Вся сукупність природних наук, використовуваних при формуванні концепції глобального еволюціонізму, який прагне пояснити процеси самоорганізації та саморозвитку Всесвіту як єдиної еволюції мікро-і макрокосмосу з безліччю еволюціонують гілок, однозначно свідчать про історичний характер об'єктивної реальності.

Рекомендована література: 1.

Аршинов В.І. Синергетика як феномен постнекласіческой науки. - М., 1999. 2.

Балашев Ю.В. «Антропний аргументи» у сучасній космології / / Питання філософії. - 1988. - № 7. 3.

Василькова В.В. Порядок і хаос у розвитку соціальних систем. Синергетика. - М., 1999. 4.

Вернадський В.І. Філософські думки натураліста. Наукова думка як планетарне явище. - М., 1988. 5.

Капра Ф. Дао фізики. - Спб., 1994. 6.

Картер Б. Збіг великих чисел і антропний принцип в космології / / Космологія. Теорія і спостереження. - М., 1978. 7.

Князева Е.Н., Курдюмов С.П. Синергетика як нове світобачення / / Питання філософії. - 1992. - № 12. 8.

Концепція цілісності. - Харків, 1987. 9.

Курдюмов С.П., Малінецкій Г.П.. Синергетика - теорія самоорганізації. Ідеї, методи, перспективи. - М., 1983. 10.

Моїсеєв Н.Н. Універсальний еволюціонізм / / Питання філософії. - 1991. - № 3. 11.

Моїсеєв Н.Н. Людина і ноосфера. - М., 1990. 12.

Пригожин І., Стенгерс І. Порядок з хаосу. - М., 1986. 13.

Пригожин І. Від існуючого до виникає. - М., 1985. 14.

Сачков Ю.В. Введення в імовірнісний світ. - М., 1972. 15.

Сачков Ю.В. Конструктивна роль випадку / / Питання філософії. - 1988. - № 5. 16.

Тягло О.В. Становлення наукової концепції цілісності. - Харків, 1989. 17.

Фундаментальна структура матерії. - М., 1984. 18.

Цехмістро І.З. Діалектика множинного і єдиного. - М., 1972. 19.

Цехмістро І.З. Холістична філософія науки. - Суми, 2002. 20.

Штанько В.І. Інформація. Мислення. Цілісність. - Харків, 1992. 21.

Яшин А. Л. Вчення В.І. Вернадського про біосферу і перехід її в ноосферу. - М., 1998.

Контрольні питання: 1.

Як розглядає сучасна наука особливості структурної організації буття? 2.

Що таке редукціонізм? У чому полягає ефективність і обмеженість редукционистских програм в науці? 3.

Чим обумовлений криза елементарістскіх програм у сучасній науці і що таке сучасний холізм? 4.

Як у сучасній науці й філософії тлумачиться просторово-часова структура буття? 5.

Охарактеризуйте особливості розвитку детермінізму в сучасній науці і філософії. 6.

Що таке телеологічні концепції? Які філософські тлумачення антропного принципу Ви знаєте? 7.

Охарактеризуйте сучасну концепцію глобального еволюціонізму. 8.

Який вплив викликає синергетика на становлення сучасного світорозуміння?

Інформація, релевантна "Глобальний еволюціонізм і синергетика: у пошуках нового світорозуміння"
  1. Необхідність міжнародного співробітництва в галузі глобального природокористування
      глобальні масштаби. У зв'язку з цим виникла нагальна необхідність співпраці всіх країн з метою запобігання глобальної екологічної катастрофи.
  2. 3.1 Глобалізація людської діяльності. Людство перед лицем глобальних проблем сучасності.
      глобального управління. Інтеграція систем Сходу і Заходу як умова глобальних соціокультурних революцій. Людина перед лицем глобальних процесів. Глобальні проблеми: їх походження, сутність, зміст, ієрархія. Глобальна екологічна криза. Глобалізація і світове населення. Проблема виживання і розвитку людства в біоекологічна і духовно-практичному аспектах.
  3. Глобальна криза надійності екологічних систем
      глобальна екологічна криза забруднення (редуцентов) і браку мінеральних ресурсів Другий антропогенний екологічна криза (продуцентів) Криза примітивного землеробства Перший антропогенний екологічна криза (консументів, перепромисла) Криза збідніння ресурсів промислу і збирання Доантропогенний екологічна криза аридизации 3 млн років тому Виникнення
  4. Г.А. Югай Глобальний еволюціонізм і сучасна науково-релігійна картина світу
      глобальної цивілізації Нью-Йорк, 8-11 листопада 2005 Хотів би насамперед подякувати проф. Чан Шаньхуа за запрошення на Другий Всесвітній конгрес з глобальної цивілізації. Доповідь мій присвячений чотирьом типам глобального еволюціонізму: космічного, фізико-хімічного, біологічного і соціального. У сучасному трактуванні їх можна обготівковув-ружить все більш зримі риси конвергенції
  5. ФІЛОСОФІЯ ГЛОБАЛЬНИХ ПРОБЛЕМ СУЧАСНОСТІ
      глобальна криза, яка поставила під сумнів майбутнє людства. Історія в черговий раз кинула йому виклик у вигляді цілого комплексу глобальних проблем: військової термоядерної загрози, спектра екологічних небезпек, значного розриву в рівні економічного і культурного розвитку між країнами і регіонами, виснаження природних запасів і т.п. Усвідомлення склалася в світі ситуації є
  6. 3. Синергетика як сучасне світобачення
      синергетики відображена спільність процесів зародження, ускладнення, видозміни і тенденцій до розпаду струк-тур в самих різних областях дійсності. До дефініціям синергетики відносяться категорії системи, диссипации, структури, можливості, нелінійності, нерівноважності, нестійкості, відкритості, хаосу, біфуркації та ін Наочними моделями, які претендують на розкриття парадоксів
  7. Діалектика і синергетика.
      синергетика. Синергетика - це міждисциплінарний напрямок наукових досліджень, що виникло в 70-ті роки XX в., Що розглядає загальні закономірності і принципи процесів самоорганізації в системах різної природи. Термін "синергетика" (від грец. "Спільна дія", "співробітництво") був введений Г.Хакеном, звернувши увагу на подібну поведінку елементів систем різної природи (фазові
  8. Технологія пошуку роботи
      пошуках робочого місця. Нижче наводяться підходи до самостійного пошуку роботи, рекомендації щодо складання резюме та власного образу. Інформація викладається у формі рад, яку можуть використовувати як самі фахівці, так і їх
  9. Однополярність зі знаком плюс чи мінус?
      глобальним і універсальним він не був, може і повинен зіткнутися з антитезою. Для нас зараз найважливіше - ясно зрозуміти: альтернатива однополярному світу, антитеза щодо «тези Заходу», що став глобальним і претендує на універсальність, відтепер і на певний термін перемістилися з області формальної і симетричною в область неформальну і асиметричну, в область «нового» ,
  10. 5.3 Еволюційний підхід до пояснення динаміки культури
      еволюціонізм Ф. Боас, Р. Бенедикт та ін.) Але вже видатний американський культуролог Л.А. Уайт (1900-1975) показав у статті «Концепція еволюції в культурній антропології» (1959 р.), що ідеї культурної еволюції сягають античності. Серед попередників еволюційного вчення XIX століття - Горацій і Ібн Халдун, Юм і Кондорсе, Кант і фон Гердер, Бахо-вен і Конт, а також багато інших вчених, які не
  11. § 2. Еволюціонізм Г. Спенсера про фактори суспільного прогресу на нижчих стадіях суспільного розвитку
      еволюціонізм, тобто вчення про загальносвітовий прогрес, що протікає на основі безлічі найдрібніших змін, диференціації однорідного та інтеграції різнорідного в зв'язкові сукупності. Еволюційний процес продовжується до досягнення рівноваги, але безперервне перерозподіл матерії і руху в світі стимулюють розкладання організованих сукупностей і створюють матеріал для подальшої еволюції.
  12.  Розділ Глобальні, регіональні та локальні проблеми біосфери
      Розділ Глобальні, регіональні та локальні проблеми
  13.  Модуль 6 "Основи неоекології" - Глобальні проблеми життя.
      Модуль 6 "Основи неоекології" - Глобальні проблеми
  14. ВИСНОВОК
      еволюціонізм і креаціонізм. У сучасній філософській літературі з'явилися раніше неможливі твердження про те, що концепція креаціонізму може бути наділена науковим статусом. Стверджується, що так званий науковий креаціонізм не тільки не суперечить науці, але може становити базу для об'єктивних ісследованій406. Оскільки сучасні креаціоністи ведуть активні дослідження на
  15. 3.2.1. Підходи до самостійного пошуку роботи
      глобальної комп'ютерної мережі Інтернет. Такий шлях дозволяє дізнатися про вас широкому колу роботодавців. Рекламу такого роду послуг друкують спеціалізовані видання. Під час пошуку роботи проявляйте творчість, не стійте на місці, а головне, не втрачайте оптимізму. Пам'ятайте, ваш зовнішній вигляд, манера триматися, впевненість у собі допоможуть досягти позитивних результатів. Не соромтеся слів: «Вмію!
  16. Додаткова література: 1.
      Абульханова-Славська К.А. Стратегія життя. - М., 1991. 2. Агафонов А.Ю. Людина як смислова модель світу. Пролегомени до психологічної теорії сенсу. - Самара: БАХРАХ-М, 2000. 3. Андрєєва Г.М. Психологія соціального поз нания. 2-е вид. - М., 2000. 4. Брудний А.А. Психологічна герменевтика. - М.: Лабіринт, 1991. 5. Василькова В.В. Порядок і хаос у розвитку соціальних